Nederland – De evenementenbranche is onmisbaar in Nederland. Zo nu en dan laat men de touwtjes vieren om een festival, jaarmarkt, concert, voorstelling of ander entertainment tot zich te nemen. Hoe zet je het nog beter in de markt? Vijf tips voor ondernemers die het nodige leven in de brouwerij voorzien in ons land.
Herkenbaarheid van veraf
De aankleding van je evenement is niet compleet zonder vlaggen die (potentiële) bezoekers de weg wijzen. Of dit nu een rij wapperende vlaggen van een popfestival is, of een beachflag bij je kraam op een markt of stand op een beurs. Het ontwerp van de bedrukte vlag is simpel en doeltreffend en in dezelfde stijl als je andere (fysieke) reclame-uitingen. Zo creëer je herkenbaarheid op afstand en schep je bovendien meer sfeer, hetgeen mensen aanspreekt en wellicht overhaalt een kijkje te komen nemen. Een zichtbaar logo op een vlag aan een vlaggenmast is in de gehele ondernemerswereld al een beproefde manier om exposure te bewerkstelligen – kijk maar eens op bedrijventerreinen – dus ook voor evenementen.
Andere vlaggen, merchandise en drukwerk
De al genoemde beachflag, die je laat vormgeven door Bos Vlaggen, is makkelijk te vervoeren en daarom ideaal voor evenementen op locatie. Daar houdt het promoten niet op, want je wilt dat mensen tijdens volgende edities terugkeren. Met allerlei give aways oftewel relatiegeschenken geef je ze een aandenken mee en je verkoopt ook allerlei merchandise: het T-shirt is nog altijd in trek. Maak daarom een uniek ontwerp! En dan is er nog het ouderwetse drukwerk, dat ondanks de opkomst van de digitale marketing nog altijd doeltreffend is. Van flyer en brochure tot metershoge posters en huis-aan-huisreclame.
Investeer in unieke teksten op sociale media en je website
Tekst is belangrijker dan je denkt, maar niet iedereen kan op levendige wijze beschrijven wat er op het programma staat. Hoe een artiest het publiek kan inpakken, welke drankjes en gerechten er geserveerd worden, en welke nevenactiviteiten het evenement uniek maken. Huur dus vooral professionele tekstschrijvers in om hierin te investeren. Bij voorkeur zijn dit auteurs die zelf ook graag cultuur snuiven. Deze weten precies de juiste snaar te raken en geïnteresseerden ertoe te bewegen om een ticket te kopen.
De huisstijl moet ‘kloppen’
Op zowel vlaggen, drukwerk als internet is jouw evenement direct herkenbaar. Kies de kleuren en stijl met zorg, want die moeten bijdragen aan de uitstraling. Een muziekfestival zoals Lowlands heeft dit prima voor elkaar en geldt dus als bekende inspiratiebron: alles ‘klopt’, tot en met de aankleding van het terrein en alle details die daarbij komen kijken aan toe. De toon in de communicatie is onvergelijkbaar, omdat de festivalnaam op allerlei manieren verhaspeld wordt en elke activiteit op aanstekelijke wijze beschreven wordt. Daarbij hebben elk onderdeel en elke locatie op het festival hun eigen naam.
En die btw-verhoging?
Er wordt al jaren gedreigd met een fikse btw-verhoging op evenementen. Of het ervan komt in 2026, is afwachten, maar je kunt hier creatief mee omgaan. Bepaalde producten houden hun lage btw-tarief. Je kunt deze voor hogere prijzen aanbieden en daar andere dingen gratis bij weggeven. Met andere woorden: er zijn manieren om je beoogde ticketprijs te behouden. Bedenk je zo’n opvallende manier, dan val je ook nog op!