Nederland – Mocht je iets hebben bedacht wat je wilt gaan verkopen, dan is de kans groot dat je een eigen bedrijf opricht. Hoewel je misschien hoopt dat dit vanzelf goed gaat lopen, is het tegenwoordig vaak nodig om een goede marketing te hebben. Je zult dan bekendheid krijgen en vaak zul je zien dat je opeens een stuk meer klanten zult krijgen. Hoewel het dus een investering is om je product aan te laten prijzen, kan jouw bedrijf hier echt enorm veel aan hebben. Niet alle marketing is echter even effectief. Zo kun je af en toe beter gebruik maken van Social Media marketing, terwijl op een ander moment een heel ander soort marketing veel praktischer kan zijn. Het is dan vaak ook erg belangrijk dat jouw marketingmix precies juist is.
Hoe werkt een marketingmix?
Een van de meest populaire vormen van een marketingmix zijn de zogenaamde 4 P’s. Dit staat voor prijs, product, plaats en promotie. Je kunt je bij al deze aspecten van de marketingmix wel iets indenken. Zo moet de prijs voor jouw artikel of dienst niet te hoog zijn. Als je veel duurder bent dan een bedrijf dat iets soortgelijks verkoopt, zul je waarschijnlijk niet heel veel klanten trekken. Verder moet je product iets hebben wat andere bedrijven niet hebben. Waarmee onderscheidt het product van jouw bedrijf zich van de concurrentie? Qua plaats moet je denken aan hoe makkelijk je het de klanten kan maken om jouw product te kopen. Dit houdt online dus in dat je een goede en gemakkelijk te gebruiken website hebt die ook nog eens makkelijk te vinden is. Maar je kunt ook nadenken over fysieke winkels en waar je deze het best kunt hebben staan. En als laatste heb je natuurlijk de reclame en promotie die voor jouw product wordt gemaakt.
Is er nog meer om aan te denken?
Hoe fijn het ook zou zijn als de 4 P’s het enige waren waar je aan moest denken, is dit niet helemaal het geval. Je kunt een heel eind komen als je ervoor zorgt dat jouw marketingmix wat betreft de 4 P’s goed is afgestemd, maar om echt succesvol te worden, zijn er nog een aantal andere zaken waar je rekening mee zou moeten willen houden. Denk daarbij dan bijvoorbeeld aan je personeel. Als klanten jouw bedrijf willen bereiken, is het van belang dat ze een aardig en vakkundig persoon te spreken krijgen. Ook in fysieke winkels kan goed personeel voor veel verschil zorgen. Verder is het proces van jouw artikel kopen ook belangrijk. Als dit zo snel mogelijk en zo eenvoudig mogelijk gaat, kun je er vrijwel zeker van zijn dat je klanten dit zullen waarderen.
Schakel hulp in
Er is dus echt ongelooflijk veel om aan te denken. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat je klanten tevreden zijn, maar je wilt ook winst kunnen maken. Daarom kan het geen slecht idee zijn om eens te kijken naar wat reclamebureaus voor jou en jouw bedrijf kunnen betekenen