Nederland – De kans is groot dat je weleens gehoord hebt van de term SEO. Dit is de afkorting van Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Door aandacht aan SEO te besteden, optimaliseer jij je website voor zoekmachines als Google. Dit doe je vooral om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Wil je beginnen met SEO? Lees dan vooral verder, want we leggen hier een aantal basisbegrippen toe.
Zoekwoorden
We beginnen direct met één van de belangrijkste begrippen bij SEO optimalisatie. In feite kun je aan de naam al afleiden waar het om gaat. Zoekwoorden zijn namelijk de woorden die mensen invoeren in een zoekmachine om informatie te vinden. Door de juiste zoekwoorden te kiezen, zorg je dat jouw website hierop ‘scoort’. Om de vindbaarheid van je website te vergroten, is het belangrijk dat je de zoekwoorden op strategische wijze in de content op je site verwerkt.
On- en off-page SEO
Wie de vindbaarheid van zijn website wil verbeteren, komt ook de term on-page SEO tegen. Hiermee wordt alles wat je zelf doet om je site te optimaliseren voor zoekmachines bedoeld. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van zoekwoorden, maar ook aan het optimaliseren van de (tussen)kopjes en afbeeldingen. Ook de laadsnelheid en mobielvriendelijkheid vallen onder on-page SEO.
Naast on-page SEO is off-page SEO ook belangrijk bij zoekmachine optimalisatie. Hiermee worden externe factoren bedoeld die de vindbaarheid van je website beïnvloeden. Backlinks zijn hier een voorbeeld van. Verwijzen er veel andere websites naar jouw site? Dan word je sneller als een autoriteit gezien door zoekmachines en dat verbetert je vindbaarheid doorgaans.
Backlinks
Hierboven haalden we het begrip ‘backlinks’ al kort aan. Dit is in principe de verzamelnaam voor alle links van andere sites naar jouw site. Vroeger speelde het aantal links nog een rol, maar tegenwoordig wordt er meer naar kwaliteit gekeken. Zo is een link vanaf een nieuwssite bijvoorbeeld een stuk waardevoller dan een link vanaf een nietszeggende site.
Meta-tags
Als je aan de slag gaat met SEO, kun je ook niet om meta-tags heen. De bekendste voorbeelden hiervan zijn de title-tag en meta-description. Dit is de informatie die je in een zoekmachine krijgt te zien als je ergens op zoekt. Deze tags vertellen mensen in het kort welke informatie ze op jouw site kunnen vinden. Ook zoekmachines halen hier informatie uit, waardoor het belangrijk is bij de vindbaarheid van je website.