Weihnachts Oratorium Lutherse Bach Academie 17 december in Appingedam

Appingedam – Je zou het Weihnachtsoratorium van Bach het vrolijke broertje van de Passies kunnen noemen. Iedereen is blij dat het Kerstkind gekomen is en we maken een vreugdedansje rond de kribbe.

Het Weihnachtsratorium bestaat uit zes cantates, die in 1734-1735 opeenvolgend op de feestdagen en zondagen tussen Kerst en Driekoningen werden uitgevoerd. Dit jaar spelen koor en orkest van de Lutherse Bach Academie de delen 1, 2, 5 en 6.

In het Weihnachtsoratorium wordt verslag gedaan door de Evangelist van alles wat zich tussen Kerstmis en Driekoningen heeft afgespeeld. Het koor en de solisten reageren op die gebeurtenissen. Het eerste deel opent met donderende pauken en is de christelijke versie van de wereldse muziek die Bach in 1733 had geschreven voor de verjaardag van koningin van Saksen Maria Josepha op 8 december 1733. Dat was ook een feest geweest, vandaar de levendigheid (‘Jauchzet, frohlocket’ ) en het dansante ritme van sommige koren en aria’s (‘Bereite dich Zion’).

Het tweede deel begint met herdersmuziek, de strijkers en de fluiten (de engelen) verkondigen de heilsboodschap aan de herders (de hobo’s). In de prachtige aria ‘Schlafe mein Liebster, geniesse der Ruh’ zingt de alt een wiegelied voor het Christuskind. Dit is een eindeloos lang durend slaapliedje van bijna tien minuten, volgens youtube het mooiste wiegelied ooit geschreven. In het vijfde deel wordt verteld over de ster die de drie koningen hebben gezien. De koningen gaan voordat ze naar Bethlehem gaan, langs bij Koning Herodes, die danig schrikt van dit bericht. In het terzet (sopraan, alt, tenor, prachtig omspeeld door de viool) wordt verheugd uitgekeken naar het moment van Jezus geboorte. De sopraan en de tenor vragen wanneer Jezus komt, en de alt antwoordt met ‘Schweigt, er ist schon wirklich da’. Daarop zingen de sopraan en de tenor verheugd ‘Jesu, ach, so komm zu mir’. In het zesde deel hebben de drie koningen Jezus in Bethlehem gevonden en keren in het openingskoor de koninklijke trompetten en pauken uit het eerste deel terug. In het openings- en het slotkoraal horen we een virtuoze bewerking van de koraalmelodie ‘Herzlich tut mich verlangen’, die we ook kennen als ‘O Haupt voll Blut und Wunden’.

Het koor van de Lutherse Bach Academie zingt met een kwartet van voortreffelijke solisten, zoals de rijzende ster Myriam Arbouz (sopraan), de veel geprezen Robert Kuizenga (altus), sterbas Harry van der Kamp, en voor het eerst op een Gronings podium, de veelzijdige Johannes Weiss (tenor).

zondag 17 december 15:00 uur Nicolaikerk Appingedam

entree:
Nicolaikerk Appingedam €25 | €20 vriend

voorverkoop:

CIGO-Overdiep Appingedam

Back to top button