Waterstofconsortium Missie H2 en NOC*NSF verlengen samenwerking

Delfzijl – De samenwerking tussen het waterstofconsortium Missie H2 – waar Groningen Seaports deel van uitmaakt – en NOC*NSF gaat door tot en met de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio 2021. Bovendien treedt ook Toyota toe als partner van Missie H2.

Met Missie H2 slaan zeven partijen uit de waterstofketen (Gasunie, Groningen Seaports, Toyota, Port of Amsterdam, Remeha, Shell Nederland en Stedin Groep) als partner van TeamNL de handen ineen om Nederland met behulp van de kracht van de sport te laten kennismaken met de mogelijkheden van waterstof.

Belangrijk thema
Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF: ” We zijn erg blij met het verlengen van het partnership met Missie H2 met in ieder geval een jaar. Deze steun kunnen wij goed gebruiken. Goed om te zien dat ook Toyota zich bij Missie H2 aansluit. Voor TeamNL is het prachtig dat deze bedrijven zich richten op de Nederlandse sport en TeamNL om zo’n belangrijk maatschappelijk thema als onze verduurzaming onder de aandacht te brengen. Daar blijven we graag aan meewerken in aanloop naar de Tokio 2021.”

Kennis over waterstof
Voor directeur Cas König van Groningen Seaports is de verlenging van Missie H2 een logische stap in het vergroten van de kennis over waterstof. “Zoals de atleten van TeamNL hoge sportieve ambities hebben, hebben wij dat als havenbedrijf ook. Waterstof speelt voor ons een steeds grotere rol om uiteindelijk de duurzaamste haven van Nederland te worden. Bovendien levert de groene industrie een concrete bijdrage aan de klimaatdoelstellingen van Nederland voor 2030. Daar sluiten de huidige waterstofprojecten in het Noorden feilloos bij aan. Wij willen ‘de rest van Nederland’ nog altijd laten kennismaken met de enorme mogelijkheden die waterstof te bieden heeft, want uiteindelijk gaat het om Nederland Waterstofland.”

Team NL
Ulco Vermeulen, bestuurslid Gasunie namens Missie H2:“In Nederland hebben we de unieke kans om samen ‘Nederland Waterstofland’ te realiseren. Alle ingrediënten zijn hiertoe aanwezig. Maar daar zullen we dan  gezamenlijk de mouwen voor moeten opstropen. We stonden met Missie H2 al in de startblokken  om vanaf deze zomer Nederland samen met TeamNL kennis te laten maken met de noodzakelijkheid  van waterstof voor de verduurzaming van onze energievoorziening. Nu kunnen wij deze campagne verlengen, zodat wij ook  in 2021 de kracht van de sport hiertoe kunnen inzetten. Voor Missie H2 is het daarom prachtig dat we dat samen met TeamNL kunnen blijven doen.”

Back to top button