EemshavenHet Hamburgse logistiekbedrijf Buss Port Logistics en de SCHRAMM group gaan voortaan samenwerken bij de bevoorrading van offshore-platforms. Daarvoor hebben beide ondernemingen afgelopen woensdag een samenwerkingsovereenkomst getekend. De logistiek- en transportservice ANTS Offshore die in januari door de SCHRAMM group is opgericht, gebruikt de door Buss beheerde Orange Blue Terminal (OBT) in de Nederlandse Eemshaven als servicehaven voor het in te zetten DP (Redundant Dynamic Positioning System)- bevoorradingsschip.

Door de toegenomen bouw van offshore-windparken in de Noordzee groeit ook de behoefte aan bevoorradingsdiensten van platforms en installatieschepen. De Offshore-Shuttle-Service van ANTS Offshore biedt zowel regelmatige als ook ongeplande bevoorrading en afvoer van offshore-stations in de diverse windclusters op de Noordzee. De OBT is daarbij verantwoordelijk voor het aannemen van goederen en lege containers en eventueel voor de tijdelijke opslag, samenstellen van verzendingen, het verpakken en het laden van het bevoorradingsschip in de terminal. Teruggevoerde goederen en containers worden bovendien door OBT gelost, eventueel tijdelijk opgeslagen of teruggezonden. Tevens worden eindproducten afgevoerd.

Torsten Andritter-Witt, projectleider van de SCHRAMM group, licht de keuze van OBT toe: “De OBT biedt de ideale voorwaarden als een ‘one-stop-shop’ voor ons bevoorradingsschip in de Eemshaven. De geografisch gunstige positie vlakbij de windparken alsook de vakkennis op het gebied van terminallogistiek aan wal waren doorslaggevend bij onze beslissing. Maar met de ANTS Offshore Shuttle zullen op verzoek van de klanten ook andere Noordzeehavens worden aangedaan, om daar ladingen over te nemen of terug te brengen.”
Heinz Wasser, manager van de Orange Blue Terminal is blij met alweer een nieuwe opdracht uit de offshore-windsector: “Vanaf het allereerste begin zijn wij al actief in de relatief jonge offshorebranche. De ervaring en de kennis van talrijke projecten op de Noordzee waaraan wij hebben deelgenomen, zijn ongetwijfeld ook doorslaggevend geweest bij de keuze van onze terminal.”

Het gebruikte DP II-bevoorradingsschip Jaguar zal continu (24/7) beschikbaar zijn voor de offshoremarkt langs de Duitse, Nederlandse en Deense kusten, voor de meest uiteenlopende lading zowel op als onder dek, zoals brandstoffen, vers water en afvalwater. De Jaguar beschikt over een laadoppervlak van circa 3000 m² en een capaciteit van 570 m³ voor brandstof en 400 m³ voor vers water met bijbehorende transferpompen. Aan boord bevindt zich ook een afvalwatertank. Dankzij de zeer grote laadoppervlakken boven en onder dek kan het schip ook als drijvend reserveonderdelenmagazijn of werkplaatsmagazijn worden gebruikt.

 

Advertenties