Rabobank versterkt Eurocup Delfzijl

Delfzijl – Eurocup Delfzijl is één van de geselecteerden voor het ondersteuningstraject Rabo Versterkt. Vanwaar deze nieuwe sponsorstrategie en wat mag Eurocup Delfzijl nu precies van Rabobank Noord-Groningen verwachten?

Verenigingen en stichtingen op het gebied van sport en cultuur vervullen een onmisbare maatschappelijke rol. Ze verbinden mensen door alle lagen en leeftijden van de bevolking en dragen zo bij aan de leefbaarheid in de samenleving. Dat moet zo blijven, ook in tijden waarin ze steeds minder subsidie krijgen en het alsmaar moeilijker wordt om vrijwilligers en bestuurders te vinden. Vanuit die gedachte is de Rabobank samen met sportkoepel NOC*NSF vorig jaar gestart met Rabo Versterkt. De nieuwe sponsorstrategie richt zich op het versterken en ondersteunen van verenigingen en stichtingen die bijdragen aan de leefbaarheid van de lokale samenleving. ‘

Verbinding en impact
Eurocup Delfzijl is één van de partijen die door Rabobank Noord-Groningen voor het ondersteuningstraject is geselecteerd. Het evenement heeft zich in de loop de afgelopen jaren ontwikkeld tot een prestigieus internationaal indoortoernooi voor JO13 teams van betaald voetbalorganisaties. ‘Vanaf het allereerste begin hebben we nadrukkelijk de verbinding gezocht met allerlei partijen uit de lokale samenleving’, zegt Tijn Oprins, één van de initiatiefnemers van Eurocup Delfzijl. ‘Samen hebben we ervoor gezorgd dat het evenement een steeds grotere impact heeft voor de regio.’ En juist daarom werd de organisatie door Rabobank Noord-Groningen benaderd om deel te nemen aan Rabo Versterkt. Het is immers een schoolvoorbeeld van hoe je met elkaar de regio sterker maakt.

Opbouwen van partnerships
‘Bij Rabo Versterkt ligt de focus voornamelijk op het opbouwen van partnerships’, verduidelijkt Monique Bos-Bartelds, adviseur Marketing en Communicatie bij Rabobank Noord-Groningen. ‘Dat betekent dat we verenigingen en stichtingen niet alleen financieel sponsoren, maar ook ondersteuning en begeleiding bieden met kennis, mankracht en het netwerk van de Rabobank en NOC*NSF.’ In het geval van Eurocup Delfzijl schakelde NOC*NSF vereningsontwikkelaar Erwin Bloeming van Huis voor de Sport Groningen in. Samen met Rabobank-Noord Groningen en de initiatiefnemers van Eurocup Delfzijl belegde hij vervolgens een sessie, bedoeld om inzicht te krijgen in specifieke behoeftes. ‘We hebben onder meer gekeken naar de organisatie, de toekomst, de wensen en de plannen’, vertelt Bloeming. ‘Waar wil Eurocup Delfzijl over vijf jaar staan, welke concrete maatschappelijke bijdrage willen ze leveren en wat hebben ze nodig om hun ambities verder vorm te geven?’

Stip op de horizon
Oprins  kijkt terug op een waardevol eerste gesprek, zegt hij. Vooral ook omdat er tal van relevante aandachtspunten werden blootgelegd. Over de toekomstige personele bezetting bijvoorbeeld. ‘Stel dat wij als oprichters uit de organisatie zouden stappen. Dan zal dat ongetwijfeld grote gevolgen hebben voor Eurocup Delfzijl. En dat terwijl het evenement ooit is opgezet om iets voor de lokale samenleving te betekenen. Anders gezegd: we moeten borgen dat Eurocup Delfzijl ook op de lange termijn blijft bestaan. In de komende bijeenkomsten gaat Rabo Versterkt ons daarom helpen om de stip op de horizon scherp te stellen. ’

Back to top button