Nieuw bandenlabel nog lang niet bekend bij consument. Schone taak overheid en sector

Nederland – Vanaf 1 mei 2021 zijn bandenverkooppunten wettelijk verplicht om klanten te attenderen op de classificaties van een band op het gebied van efficiëntie, grip op nat wegdek en geluid voordat ze een band kopen. Uit een recente enquête van Apollo Vredestein blijkt echter dat slechts de helft van de consumenten die vervangende banden kopen op de hoogte is van de classificaties. Uit de enquête blijkt ook dat een overweldigende meerderheid van de kopers dergelijke informatie had willen gebruiken om hun aankoopbeslissingen te beïnvloeden.

Het nieuwe EU-voorschrift verplicht het gebruik van nieuw ontworpen bandenlabels – vergelijkbaar met die van energieverbruikende huishoudelijke apparaten – waarop de classificaties van het product op het gebied van prestaties en efficiëntie staan. De bijgewerkte labels zijn voorzien van een nieuw classificatiesysteem met vijf klassen (van A tot E) voor rolweerstand, grip op nat wegdek en omgevingsgeluid, en er zijn extra symbolen om aan te geven of de band geschikt is voor sneeuwachtige en/of ijzige omstandigheden. Door de toevoeging van een nieuwe QR-code krijgen consumenten eenvoudig toegang tot een onafhankelijke online database met bandenclassificaties.

Voor de nieuwe enquête van Apollo Vredestein werd automobilisten in Nederland gevraagd naar de laatste keer dat ze banden voor hun auto hebben gekocht en er werd vastgesteld dat gemiddeld slechts 50% zich bewust was van de classificaties van de banden op het gebied van efficiëntie en geluid.

Hoewel bandenhandelaren volgens de EU-wetgeving verplicht zijn klanten voorafgaand aan een transactie uitleg te geven over classificaties op het gebied van efficiëntie en prestaties, gaf slechts 44% van de autobezitters aan dat het bandenverkooppunt dit deed toen ze voor het laatst vervangende banden kochten.

Belangrijk is dat 82% van de autobezitters aangaf dat hun keuze voor een vervangende band in de toekomst beïnvloed kan worden, als ze zich meer bewust zouden zijn van de classificaties op het gebied van efficiëntie en geluid. Deze positieve houding ten opzichte van onafhankelijke classificaties is het hoogst bij jongere autobezitters (86% bij jongeren van 18 tot 24 jaar) en het laagst bij 65-plussers (67%).

Uit de enquête van Apollo Vredestein bleek dat 59% van de autobezitters zich niet bewust was van het feit dat de informatie op de labels  op 1 mei is gewijzigd. Dit benadrukt de noodzaak om klanten te informeren over de beschikbaarheid van belangrijke gegevens over efficiëntie en prestaties. Jongere autobezitters zijn zich veel vaker bewust van de veranderingen – 61% van de eigenaren tussen 18 en 24 gaf aan dat ze ervan wisten, vergeleken met slechts 17% van de 65-plussers.

Yves Pouliquen, Sales and Marketing Director, Europe bij Apollo Vredestein, zei: “Deze bandenclassificaties worden duidelijk heel erg gewaardeerd door autobezitters, maar te weinig mensen weten ervan. Dit vormt een grote uitdaging voor overheidsinstanties en de bandensector – zowel fabrikanten, distributeurs als handelaren – om de kennis te vergroten en consumenten in staat te stellen weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Meer kennis helpt consumenten bij het kiezen van banden die beter aansluiten op hun behoeften en helpt om de banden die de beste beoordelingen op het gebied van milieu en veiligheid hebben onder de aandacht te brengen.

“Aangezien de banden tot 20% van de CO2-uitstoot van een personenauto uitmaken, kan het bieden van weloverwogen keuzes een groot verschil maken, gezien het feit dat de overheid en de overheidsinstanties het milieueffect van wegtransport aanzienlijk willen verminderen.” Bij alle banden die worden verkocht moet de classificatie op het gebied van efficiëntie en het productinformatieblad zichtbaar zijn, dat wil zeggen in de buurt van de band in een fysieke winkel of nadrukkelijk zichtbaar gemaakt bij een online verkoop. De informatie zal ook beschikbaar zijn in een online database (het European Product Registry for Energy Labeling – of ‘EPREL’). Naast bandenhandelaren moeten ook autobedrijven hun klanten informeren over de specificatie van de banden die op nieuwe auto’s zijn gemonteerd, voordat deze worden verkocht. Het bandenlabel en het productinformatieblad moeten ook in gedrukte vorm beschikbaar zijn voor potentiële kopers om mee naar huis te nemen indien ze dat willen.

Back to top button