Nederland – Een Food Lab in Zeeland, een nieuwe opleidingsformule voor de productietechniek in Limburg, een Creative Lab in Arnhem en een Waddencampus in het noorden van Nederland. Dit zijn vier van de in totaal 29 vernieuwende initiatieven van bedrijfsleven en onderwijsinstellingen die vandaag groen licht kregen van minister Jet Bussemaker (Onderwijs).De bewindsvrouw maakte dat vandaag bekend tijdens een bezoek aan Arnhem. Ze bezocht daar het Creative Lab, een nieuw ‘mode-laboratorium’ waar mbo-ers, hbo-ers en modeontwerpers samen modecollecties voor hun rekening nemen, van ontwerp tot verkoop. In totaal is voor de 29 projecten € 72 mln beschikbaar uit het Regionaal Investeringsfonds MBO, een cofinanciering van overheid, ondernemers en onderwijs.

Minister Bussemaker wil de baankansen van mbo-studenten vergroten door hun opleiding beter te laten aansluiten op hun toekomstige werkomgeving. Daarvoor zijn vaak flinke investeringen nodig, die zonder hulp van het regionaal bedrijfsleven en van provincies en gemeenten niet mogelijk zijn.

Bussemaker brengt met haar fonds deze noodzakelijke investeringen bijeen en laat partijen samen gericht investeren in innovatief beroepsonderwijs dat beter aansluit op ontwikkelingen in de regio. ‘Het is fantastisch wat scholen en bedrijven samen van de grond weten te krijgen door gericht te kijken naar wat hun regio nodig heeft en waar dus toekomstige baankansen liggen voor jongeren. Kijk naar initiatieven als het Food Lab, een nieuwe Waddencampus of het Creative Lab hier in Arnhem.

De opbrengst van geld dat hier wordt geïnvesteerd landt direct in de praktijklokalen van ons beroepsonderwijs. Studenten leren werken met moderne materialen en technieken op school en beginnen straks beter voorbereid op hun toekomstige werkplek. Bedrijven profiteren op hun beurt omdat zij investeren in toekomstige werknemers die klaar zijn om te beginnen,’’ aldus Bussemaker.

Waddencampus
In het noorden van Nederland stampt men binnenkort een Waddencampus uit de grond waar docenten en studenten, in samenwerking met eilandbewoners en leerlingen van de lokale middelbare school, praktisch onderzoek doen naar duurzaamheid. Zij voeren kleinschalige en concrete duurzaamheidsprojecten uit in de landbouw, het toerisme, de energievoorziening en de leefbaarheid van Ameland. De Waddeneilanden willen in 2020 volledig zelfvoorzienend zijn op water- en energiegebied.

Creative Lab
Een van de initiatieven die groen licht heeft gekregen is het Creative Lab in Arnhem. Na jaren van outsourcing van de kledingindustrie geven steeds meer ontwerpers en modebedrijven aan behoefte te hebben aan vakmensen in Nederland die in staat zijn om een kleine productie van hoge kwaliteit te maken. Binnen dit collectief van Rijn IJssel College, ArtEZ Hogeschool voor de kunsten Arnhem en verschillende ontwerpers en modebedrijven worden modecollecties gemaakt, van ontwerp tot verkoop. Mbo studenten kunnen zich specialiseren tot ambachtelijk kleermaker en maken zich het verkoop- en marketingproces eigen. In een digitaal archief worden prints en dessins opgeslagen.

Food Lab
In de provincie Zeeland is het toerisme een belangrijke groeisector. Het Food Lab Zeeland is een bijzondere samenwerking tussen Zeeuwse scholen (vmbo en mbo), bedrijven en organisaties op culinair gebied. Doel is de kwaliteit van Zeeuwse horecabedrijven en het horecaonderwijs in de provincie te verbeteren. In een aantal jaar wordt een leerling geschoold in alles wat bij gastronomie komt kijken. Ook kan een topklas worden gevolgd op mbo niveau 4. Docenten volgen jaarlijks masterclasses bij gerenommeerde chef-koks.

Tech2Create
Om in te spelen op de groeiende vraag naar vakmensen voor de Limburgse techniekbranche ontwikkelen VDL Nedcar en Stork, samen met de mbo-scholen Arcus en Leeuwenborgh een volledig nieuwe opleidingsformule. Jongeren worden gericht klaargestoomd voor een baan in de productietechniek. De studenten volgen hun opleiding bij VDL Nedcar. Alle theorie- en praktijklessen vinden plaats op locatie, waarbij docenten van het ROC de praktijklessen geven. De studenten werken mee in productieteams en in een speciale praktijkschool ontwikkelen ze specifieke vaardigheden. Na twee jaar zwaaien de studenten af met een volwaardig diploma waarmee ze in elk productiebedrijf aan de slag kunnen.

Gezamenlijke aanvraag
De aanvragen zijn ingediend door samenwerkingsverbanden van mbo-scholen, bedrijven, zorg- en welzijnsinstellingen, aangevuld met gemeenten, provincies, vmbo-scholen en hogescholen. Een onafhankelijke commissie onder leiding van Arie Kraaijeveld beoordeelde de voorstellen op criteria als aansluiting onderwijs arbeidsmarkt, uitvoerbaarheid en duurzaamheid van het samenwerkingsverband. Van de 53 aanvragen zijn er 29 gehonoreerd. Hiermee is €24 miljoen euro subsidie gemoeid, aangevuld met twee derde cofinanciering van het bedrijfsleven en de regio. Hiermee ontstaat een totale investering van €72 miljoen voor het opstarten van deze duurzame publiek-private samenwerkingsverbanden.

Met het Regionaal Investeringsfonds mbo stelt Bussemaker in vier jaar tijd in totaal €100 miljoen beschikbaar voor innovatieve samenwerking in het beroepsonderwijs. Voorwaarde is dat de subsidie door regionale overheden en het bedrijfsleven wordt aangevuld met twee derde cofinanciering. Totaal kan er daarmee €300 miljoen worden geïnvesteerd in betere aansluiting van het beroepsonderwijs op de praktijk.

Advertenties