RegioHet basisonderwijs in Groningen heeft de afgelopen jaren een belangrijke inhaalslag gemaakt. De grote achterstand die Groningen in 2011 nog had op de rest van Nederland is inmiddels voor een belangrijk deel ingelopen. Dit blijkt uit het eindrapport van het Kwaliteitsakkoord Basisonderwijs provincie Groningen 2012-2014. De kwaliteitsdoelstellingen die in 2012 zijn geformuleerd zijn behaald. Toch is dit geen reden om achterover te leunen. Het is van belang gespitst te blijven op het bewaren en vergroten van de kwaliteit in het onderwijs. In de laatste maanden van 2014 zijn er weer nieuwe (zeer) zwakke scholen bijgekomen en ook het onderwijs in de rest van Nederland blijft in ontwikkeling. De ambitie van de schoolbesturen om, ook nu het stimuleringsprogramma van de provincie is afgerond, via eigen auditteams en bestuurlijke intervisie te blijven werken aan kwaliteitsverbetering, wordt dan ook van harte ondersteund.

Doel in 2012 was om via een omvangrijk stimuleringsprogramma van € 841.000, het aantal (zeer) zwakke scholen te verminderen tot minimaal het landelijk gemiddelde in 2011. Hiertoe hebben in 2012 alle 32 schoolbesturen voor primair onderwijs in de provincie, samen met het ministerie van OCW, de PO-raad en de provincie het kwaliteitsakkoord ondertekend. In totaal zijn 47 projecten uitgevoerd. Op 1 september 2014 was het percentage zeer zwakke scholen teruggebracht van 1,3% in 2011 tot het landelijk gemiddelde van 2011 (0,6%). Het percentage zwakke scholen is teruggebracht van 10,3% in 2011 tot het landelijk gemiddelde in 2011 (3,8%).

Met auditteams en intervisie blijven werken aan kwaliteit
In de afgelopen jaren is ook de kwaliteit van het onderwijs in de rest van Nederland verbeterd. Daardoor blijft het noodzakelijk dat het basisonderwijs blijft werken aan de kwaliteit. Op voorstel van het onderwijsveld is in 2014 gestart met de opzet van een provinciebreed auditteam dat vanaf 2015 structureel in stand wordt gehouden door het onderwijsveld zelf. Mensen vanuit de scholen nemen zelf audits af bij andere scholen om op die manier risico’s en mogelijkheden tot verbeteringen beter zichtbaar te maken, te leren van elkaar en een bijdrage te leveren aan structurele kwaliteitsverbetering. Ook bestuurlijke intervisie en een serie masterclasses heeft bijgedragen aan het verbeteren van het bestuurlijk handelen van schoolbesturen.