13.5 C
Delfzijl
maandag 22 juli 2019
Home Economie AG "EMS" gaat opnieuw voor LNG-technologie

AG “EMS” gaat opnieuw voor LNG-technologie

Eemshaven – Donderdag 4 juli 2019 werd het officieel: MS “Münsterland” van de rederij Aktien-Gesellschaft “EMS” uit Emden wordt bij de Nederlandse scheepswerf Koninklijke Niestern Sander BV in Delfzijl, onderdeel van de Wagenborg Groep, omgebouwd tot LNG-schip. Dr. Bernhard Brons, directeur van AG “EMS” benadrukt: “Als First Mover willen we met de tweede ombouw in onze Borkum-vloot opnieuw aangeven dat we in de Duitse scheepvaart duurzame milieuprestaties hoog in het vaandel hebben staan.” MS “Münsterland” is nu al het derde LNG-schip binnen de AG “EMS” Groep.

De rederij gaat daarbij opnieuw voor LNG, Liquefied Natural Gas, en een innovatief concept dat ook al bij MS “Ostfriesland” werd toegepast: terwijl het schip nog in de vaart is, wordt op de werf al het nieuwe achterschip met de nieuwe installatie op vloeibaar gas gebouwd. Hierdoor blijft uitval van de veerdienst naar Borkum tot een minimum beperkt. Wietse Holmann, algemeen directeur van Koninklijke Niestern Sander BV stelt: “Er moest flink worden onderhandeld, maar uiteindelijk hebben we in eerlijke, open gesprekken een goed resultaat bereikt.”

Het nieuwe, ietwat aangepaste machineconcept is gebaseerd op een diesel-gas-elektrische (Dual Fuel) aandrijving met 360° draaibare elektrische pods. Dit zijn twee propellerinstallaties die voor maximaal manoeuvreervermogen zorgen en die door de machine van energie worden voorzien. “Met MS “Ostfriesland” hebben we inmiddels veel ervaring opgedaan. Met deze geoptimaliseerde versie kunnen we opnieuw toonaangevend zijn qua milieuprestaties”, aldus Claus Hirsch, technisch inspecteur bij AG “EMS”. Door de ombouw wordt de uitstoot van kooldioxide met 20% verlaagd en die van stikstof- en zwaveloxiden zelfs met ruim 90%; fijnstof wordt zelfs bijna helemaal vermeden.

Doordat er voor LNG-brandstof en de aandrijving meer ruimte nodig is, wordt het achterschip 15 m langer. Daardoor komt er ruimte voor ca. 15 extra personenauto’s, evenals twee nieuwe salons en een groter zonnedek. Brons voegt hieraan toe: “Dit betekent dat we in de toekomst nog beter aan de wensen van de gasten kunnen voldoen. Nieuwe en gemoderniseerde salons, een nieuw gastronomieconcept, een ruimte voor gezinnen, twee rokerslounges evenals een lift voor mensen die minder goed ter been zijn zorgen voor meer comfort.” Hiervan profiteren niet alleen de vakantiegangers, maar het maakt ook het gezamenlijke aanbod met spoorpartner Arriva aantrekkelijker. Bedrijfsleider Rolf Bouwman van de Borkumlijn licht toe: “Al in het eerste jaar na ingebruikname van de spooraansluiting is het aantal passagiers van Groningen naar Borkum en vice versa aanmerkelijk toegenomen.”

Binnenkort wordt begonnen met de bouw van het nieuwe achterschip. Vooralsnog moeten echter enkele bestellingen van grote componenten in gang worden gezet, want de levertijd op maatproducten voor machine en LNG-tank is behoorlijk lang. Volgens planning wordt MS “Münsterland” vanaf 1 september 2020 uit de vaart genomen. Dan volgt het zogenaamde huwelijk van het nieuwe achterschip en het bestaande voorschip. “We gaan ervan uit dat het schip op 28 februari 2021 weer in de vaart wordt genomen”, licht Brons toe.

Met het bouwproject is een bedrag van 17,5 miljoen euro gemoeid. Voor de nieuwe LNG-installatie werd voor het eerst een subsidie van de Duitse staat toegezegd. Het BMVI-subsidieprogramma heeft tot doel het gebruik van Liquefied Natural Gas (LNG) in de scheepvaart te stimuleren. De subsidies zijn beschikbaar op basis van het mobiliteits- en brandstofbeleid. Staatssecretaris Enak Ferlemann hierover: “Met deze eerste toezegging van steun geven we het startschot voor de uitrusting en ombouw van zeeschepen naar een milieuvriendelijke voortstuwing. Daarmee ondersteunen we reders om uitstoot door de scheepvaart te reduceren. Tegelijkertijd zorgt onze subsidie voor een snellere omschakeling naar een minder verontreinigende brandstof.”

Parlementslid Johann Saathoff voegde toe: “Er is inmiddels een nieuwe milieubeschermingswet in de maak. Daarom is het minimaliseren van uitstoot enorm belangrijk. Voor een gebied met schone lucht, zoals Borkum, biedt dat aanzienlijke voordelen.”

Gedeputeerde Staaten Henk Staghouwer onderstreepte: “We zijn heel blij met dit belangrijke Duits-Nederlandse project en onderstrepen daarmee de grensoverschrijdende samenwerking binnen Europa.”

Advertenties
Advertenties