110 scholen in Groningen doen mee met Nationale Buitenlesdag

Farmsum – 10 april is het Nationale Buitenlesdag. Op deze dag, een initiatief van Jantje Beton en IVN Natuureducatie, krijgen leerlingen op meer dan 2100 scholen buiten les. Uit nieuw onderzoek van DUO blijkt dat op steeds meer scholen in Nederland buitenles gegeven wordt. En dat is goed nieuws, want een uitdagende buitenles stimuleert niet alleen beweging, maar de combinatie van natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht zorgt er ook voor dat kinderen zich daarna beter kunnen concentreren in de klas.

Nationale Buitenlesdag
Met de Nationale Buitenlesdag willen Jantje Beton en IVN leerkrachten stimuleren om meer naar buiten te gaan. Niet alleen om buiten te spelen, maar juist ook om buiten te leren. Buitenlessen hebben als doel om leren te bevorderen, beweging en samenwerken te stimuleren en de motivatie en het welzijn van kinderen te vergroten. Dit jaar hebben zich opnieuw meer scholen aangemeld dan vorig jaar; steeds meer scholen en ook beleidsmakers zien de toegevoegde waarde van buitenles en gaan ermee aan de slag.

Buitenlessen steeds populairder onder leerkrachten
DUO heeft 1000 leerkrachten gevraagd naar hun ervaringen rond buitenlessen. Daaruit blijkt dat 89% vaker buitenles wil geven. Daarbij verwacht 92% (op lange termijn) leeropbrengsten bij kinderen. Van de leerkrachten is 75% van mening dat buitenles een meerwaarde biedt ten opzichte van alleen binnen lesgeven. Buitenlessen zijn leuk, leerzaam én laagdrempelig en in de praktijk leidt dat dan ook tot steeds meer buitenles  voor kinderen tijdens schooltijd. Van alle leerkrachten geeft 30% inmiddels minimaal een keer per maand buiten les.

Bijna 40 procent van de scholen in Groningen geeft buiten les
In Groningen zijn 272 basisscholen. Daarvan doen er 110 mee aan de Nationale Buitenlesdag op dinsdag 10 april. In 2017 waren dit er nog 63. De stijging van het aantal deelnemende scholen past in een landelijke trend waarbij steeds meer aandacht komt voor les buiten het klaslokaal.

Beter presteren door buiten leren
Wetenschapsjournalist Mark Mieras heeft onderzocht dat niet alleen buiten spélen, maar ook buiten léren positieve effecten heeft op kinderen. Kinderen presteren beter op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en overige vakken. Door buitenles hebben kinderen de mogelijkheid om zelf dingen uit te zoeken, op een andere manier samen te werken en meer te bewegen. En meer beweging op school helpt. Sterker nog, gebrek aan beweging remt juist de cognitieve ontwikkeling. Daarnaast heeft alleen al de blootstelling aan natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht een positief effect op het leer- en concentratievermogen van kinderen.

Back to top button